VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf VIII
  • Gebruikersavatar
#2850461
Model: VW Golf 8 Variant R-Line 1.5 eTSI - 96 kW (130 PS) - DSG-7 automaat.
Modeljaar: 2022.
Inclusief o.a.: Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control), IQ.DRIVE pakket incl. semi-automated vehicle assistance in a medical emergency (Emergency Assist).
Softwareversie: 1899

Probleem.

  • Tijdens het rijden met Travel Assist AAN komt het regelmatig voor dat het stuur NIET detecteert dat ik het vasthoudt, terwijl dit WEL het geval is.
  • Na 10 seconden stuur vasthouden zonder detectie verschijnt de witte melding “Stuur overnemen.” in het dashboard.
  • 5 seconden later zonder detecteren van het vasthouden verschijnt de rode melding “Stuur overnemen!” en klinkt er een hinderlijk piep-signaal.
  • Weer 5 seconden later zonder detecteren van het vasthouden tikt de auto vanzelf op de rem om je als bestuurder alert te maken.

Varianten in gedrag.

Variant 1:
Soms komt het voor tijdens de witte en rode melding dat het stuur ALSNOG detecteert dat ik het vast heb, ZONDER het herpakken van het stuur. De melding verdwijnt dan spookachtig alsof deze nooit verschenen is.

Variant 2:
Daarnaast gebeurt het ook dat wanneer ik tijdens de witte en rode melding het stuur helemaal LOSLAAT het juist daarmee detecteert dat ik het vastheb en de melding verdwijnt. Omgekeerde wereld dus.

Variant 3:
Soms lukt het bij de rode melding met het herpakken van het stuur NIET om de auto op tijd te laten weten dat het ik stuur vastheb en tikt de auto vanzelf op de rem.

Elk van deze varianten heb ik op video vastgelegd. Het gedrag is op de snelweg vrij gemakkelijk te reproduceren. Mijn gevoel is dat er wat speelt met de sensoren in het stuur.

Onderzoek bij Dealer.

Vervolgens heb ik mijn auto 3,5 week vrijwillig bij Vallei Auto Groep in Nijmegen laten staan zodat er grondig onderzoek gedaan kon worden. Mijn klachten worden door hen absoluut serieus genomen en ze hebben door zelf in de auto te rijden deze ook deels vast kunnen leggen. Het probleem wordt ook deels erkend dat het niet werkt zoals het zou moeten, en deze en soortgelijke meldingen worden ook verzameld en richting Volkswagen Nederland (Pon) doorgestuurd en gebundeld.

TPI.

Op dit moment is het echter nóg niet zo dat er een TPI beschikbaar is om dit probleem te tackelen. (TPI=Technical Product Information: een intern VW document, oftewel een bekend en erkend probleem, met daarbij een oplosinstructie.)

De auto is nog onder garantie, en daarom is er voor werkzaamheden goedkeuring nodig vanuit de importeur, en dus is erkenning van dit probleem erg belangrijk, anders gebeurt er weinig aangezien de uren niet betaald worden. Als klant zit je dus vast.

Heel toevallig had zich een andere klant met vrijwel een identieke Golf zich op hetzelfde moment gemeld bij Vallei Auto Groep Nijmegen met exact dezelfde klacht. Om maar aan te geven dat dit probleem breder speelt dan alleen bij mij. Ik zou met deze post op dit forum dan ook een oproep willen doen aan mensen met hetzelfde probleem dit hier te melden en op die manier Volkwagen en elkaar te helpen dit probleem serieus te erkennen zodat er wel een TPI komt. Het is wat mij betreft een systeem wat niet werkt zoals het bedacht is, meer oncomfort dan comfort oplevert en ook nog eens onveilige situaties kan veroorzaken, wanneer je schrikt van onterechte meldingen en het plotselinge remmen van de auto.

Hoe hoort dit systeem te werken?

Zowel vanuit het instructieboekje van de auto als bijvoorbeeld in onderstaande instructievideo, beiden van Volkswagen zelf, wordt duidelijk dat het systeem zo bedacht is, dat de meldingen alleen horen te verschijnen wanneer je het stuur met beiden handen loslaat. Dus licht tegensturen, herpakken van het stuur of met beide handen het stuur verplicht vastpakken zou niet nodig moeten zijn om het systeem te laten weten dat je "nog aanwezig bent" om te voorkomen dat de meldingen verschijnen en uiteindelijk Emergency Assist zijn werk gaat doen. Het werkt in mijn ogen dus niet zoals bedacht en al helemaal niet zoals gewenst. Het biedt op deze manier niet meer, maar minder comfort, en ook nog eens minder veiligheid.

How to activate Travel Assist on your VW - YouTube:

Find out how to activate the Travel Assist on your Volkswagen , which combines Adaptive Cruise Control and Lane Assist, in this helpful tutorial video:
https://www.youtube.com/watch?v=Vnz9eA58snI

Digitaal Instructieboekje Golf 8 Variant over Travel Assist:

instructie.jpg
instructie.jpg (229.79 KiB) 1619 keer bekeken

Vraag:

Heb of had jij deze klacht ook? Is dit bij jou opgelost? En op wat voor manier? Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door GolfWagonRLine op 04 okt 2024 21:36, 6 keer totaal gewijzigd.
#2850471
Er zijn nogal wat problemen met het stuur van de Golf 8, gebruik de zoekfunktie maar eens... daardoor zijn er allerlei systemen die van het ene op het andere moment niet willen werken of vreemd reageren. Vervangen van het stuur is daarbij vooralsnog de enige oplossing...
#2850475
Dealers doen altijd of ze van niks weten... lees de andere threads maar over de problemen met het stuur...

Bij aanhoudende klachten blijven klagen bij de dealer en contact opnemen met PON (importeur VW)... Succes ermee...
#2850479
Hi Mari,

Het probleem wat ik heb, heb ik op dit forum nog niet precies teruggelezen. Wel overigens op andere fora van bijvoorbeeld Skoda. De threads met daarin het probleem "Emergency assist en Travel assist is momenteel niet beschikbaar." op dit forum heb ik ook gelezen, maar dat is een ander probleem dan ik heb.

Ik hoor het graag of de onterechte "Stuur Overnemen!" melding ook is opgelost met het stuur vervangen!

Linkje naar Skoda Forum met zelfde probleem:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/stuur ... acc.47544/
Laatst gewijzigd door GolfWagonRLine op 03 okt 2024 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
#2850489
Update 20/08/2024

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met Pon / Volkswagen Nederland (088 0330109) en over dit probleem gesproken. Ze gaven aan dat het een bekend probleem is, dat er aan gewerkt wordt, waarschijnlijk met een software update verholpen gaat worden. Ze konden alleen niet aangeven wat de status hiervan was, ook niet hoe lang het ging duren, en ook niet met zekerheid zeggen of het inderdaad zuiver alleen met een software update opgelost gaat worden. Ik werd vriendelijk bedankt voor mijn geduld. Ik probeer het over een aantal weken weer opnieuw. In de tussentijd, mocht iemand dit lezen waarbij dit probleem al is opgelost, laat het vooral even weten!!
#2850523
Update 22/08/2024 - Reactie van VW Nederland

Hartelijk dank voor je e-mail. Helaas kunnen wij je hierin niet verder helpen. Vanuit de klantenservice kunnen wij je helaas geen oplossingen bieden. Dit is inderdaad een bekend probleem bij de fabriek. Er is alleen nog geen oplossing voor. Eventueel is het mogelijk om dit tijdelijk uit te schakelen. Ik begrijp dat dit geen definitieve oplossing is maar dit zullen we helaas moeten afwachten.

Met vriendelijke groet,
Volkswagen Customer Care
Laatst gewijzigd door GolfWagonRLine op 03 okt 2024 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2850524
Update 22/08/2024 - Mijn reactie aan VW Nederland

Aan: Volkswagen Nederland, Afdeling Customer Care
Betreft: Escalatie van klacht – defect Travel Assist systeem in VW Golf 8

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik mijn ernstige bezorgdheid uiten over de reactie die ik heb ontvangen op mijn eerdere klacht omtrent het defecte Travel Assist systeem in mijn VW Golf 8. Zoals bekend, detecteert het systeem regelmatig niet dat ik het stuur vast heb. Dit probleem is zowel door de lokale dealer als door Volkswagen Nederland bevestigd en erkend als een bekend probleem.

De voorgestelde "oplossing" om het systeem tijdelijk uit te schakelen en af te wachten totdat er een oplossing beschikbaar is, vind ik echter onacceptabel. Het uitschakelen van deze functie vermindert de gekochte functionaliteit en de veiligheid van mijn voertuig aanzienlijk.

Ik verzoek u hierbij dringend om:

• Een update te geven over de huidige status van het onderzoek naar dit probleem.
• Een verwachte tijdlijn te verstrekken voor een definitieve oplossing.
• Een oplossing te bieden die de veiligheid en functionaliteit van mijn voertuig waarborgt.

Daarnaast verzoek ik u vriendelijk maar dringend om deze kwestie te escaleren naar Volkswagen AG in Duitsland. Aangezien dit probleem mogelijk een breder structureel defect betreft, lijkt het noodzakelijk dat de hogere technische afdelingen in Duitsland hierbij betrokken worden om sneller tot een oplossing te komen.

Indien ik binnen 14 dagen geen bevredigende reactie ontvang, zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan een consumentenorganisatie en/of juridische stappen te overwegen.

Ik vertrouw erop dat Volkswagen Nederland de ernst van deze situatie erkent en passende maatregelen zal nemen om dit probleem snel en effectief op te lossen.

Met vriendelijke groet,
#2850721
Update 10/09/2024 - Reactie van VW Nederland

Gisteren kreeg ik onderstaande reactie na ruim 2 weken. Nadat Volkswagen Nederland eerder het probleem heeft erkend als een bestaand probleem, en er werd geadviseerd om Travel Assist maar uit te zetten totdat er een (software)oplossing is, wordt er nu ineens gezegd dat het systeem werkt zoals het hoort.

Het stuur zou geen beweging detecteren, en daardoor de melding geven. Ik heb op alle fronten bewijs dat dat niet zo is, en ook zo niet hoort te werken, volgens bronnen van Volkswagen zelf, en in praktijk aangetoond en gefilmd dat de capacitieve sensoren in het stuur aanwezigheid willekeurig detecteren. Zie ook de eerdere post met de handleiding en het filmpje van Volkswagen zelf waarin Travel Assist wordt uitgelegd.

Re: Betreft: Escalatie van klacht – defect Travel Assist systeem in VW Golf 8

Beste heer,

Hartelijk dank voor je e-mail.

Mijn excuses voor het late antwoord. Door vakantie van mijn collega heeft dit iets langer op zich laten wachten dan de bedoeling.

Ik heb contact opgenomen met de dealer om na te gaan wat zij voor je gedaan hebben voor een oplossing.

Vallei Auto Groep heeft mij te woord gestaan en vertelde mij dat zij ook al eerder contact met jou hierover hebben gehad. Ik heb begrepen dat de auto is uitgelezen, maar er geen storingen worden waargenomen. Hierdoor zou een vervanging van het stuurwiel onnodig zijn.

Vallei Auto Groep heeft mij uitgelegd dat doordat het stuur geen "beweging" detecteert, het er van uit gaat dat er geen handen zijn die het stuur vasthouden en daardoor de melding afgeeft, maar dit zou dus niet duiden op een storing.

Het is een hulpsysteem en doet wat het moet doen. Het ondersteund en waarschuwt daar waar nodig is.

Van een software update zou nu geen sprake zijn. Daar er nu niets over bekend zou zijn. Voor mij is een overzicht voor de toekomst in dit soort zaken niet inzichtelijk. Software updates worden vanuit de fabriek rechtstreeks gecommuniceerd naar de dealers, omdat zij degene zijn die dit uit moeten voeren. Wij van de klantenservice worden hiervan pas op de hoogte gebracht als deze er is en dan globaal wat het inhoudt, zodat bij vragen wij wel uitleg kunnen geven.

Vallei Auto Groep heeft aangegeven dat zij er met alle liefde nog eens er naar willen kijken. Het is niet dat ze je niet willen helpen, want dat willen ze zeker. Het is alleen het kunnen. Mogelijk kan er nog wel een melding gedaan worden naar de fabriek om te zien hoe zij hierin staan.
Ik begreep dat je hun mailadres hebt, dus je mag Vallei Auto Groep altijd mailen of even bellen voor een nieuwe afspraak in te plannen.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Volkswagen Customer Care
#2850724
Vallei Auto Groep heeft mij uitgelegd dat doordat het stuur geen "beweging" detecteert, het er van uit gaat dat er geen handen zijn die het stuur vasthouden en daardoor de melding afgeeft, maar dit zou dus niet duiden op een storing.
Je hebt je handen aan het stuur maar krijgt toch de melding... laat ze dat maar eens verklaren als zijnde GEEN storing... Met het kluitje het riet in gestuurd worden noemen we dat... of was het met het kastje naar de muur?

Het werkt niet, simpel en duidelijk... ze blijven het afschuiven op software terwijl ze verdomd goed weten dat er problemen zijn met het stuur = hardware....
#2850796
Update 16/09/2024 - Proefrit met de Golf 8.5 - Capacitieve sensoren in het stuur werken perfect

Afgelopen zaterdag heb ik een proefrit gemaakt met de Golf 8.5, omdat ik serieus overweeg om mijn Golf 8 in te ruilen voor dit model. Ik was uiteraard ook erg nieuwsgierig naar de verbeteringen en vooral naar hoe Travel Assist zich zou gedragen. Tijdens de 30 minuten durende rit heb ik het systeem uitgebreid getest in verschillende situaties: op de snelweg, in de bebouwde kom, in bochten en vooral de registratie van mijn handen.

Tot mijn positieve verrassing werkten de capacitieve sensoren uitstekend, ongeacht wat ik probeerde. Het stuur bleef mijn handen perfect detecteren, zelfs als ik mijn handen losjes of onregelmatig op het stuur had liggen. Bovendien, wanneer ik expres mijn handen volledig van het stuur haalde, duurde het langer voordat het systeem begon te piepen dan ik gewend ben. Dit gaf me meer tijd om te reageren en voelde een stuk prettiger aan. Ik kreeg veel meer het gevoel dat ik "in control" was, en de bewust getriggerde meldingen verdwenen ook veel directer bij het stuur weer vastpakken.

Het lijkt er in ieder geval erg sterk op dat het probleem met de sensoren bij de Golf 8.5 is aangepakt en opgelost, althans bij het model dat ik heb getest.

Ondanks mijn positieve ervaring met de Golf 8.5, ook met het grotere scherm en de overige verbeteringen, kreeg ik helaas veel te weinig terug voor mijn huidige Golf 8, waardoor ik op dit moment de overstap nog niet wil maken.
Laatst gewijzigd door GolfWagonRLine op 05 nov 2024 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2850867
Travel Assist meldingen helemaal voorkomen? -> Zet ook Lane Assist uit.

Om helemaal te voorkomen dat je wordt lastiggevallen met onterechte (SOS) meldingen is het niet genoeg om alleen Travel Assist niet te gebruiken. Lane Assist (Staat standaard AAN) kan namelijk ook de trigger zijn voor onterechte meldingen omdat deze óók samenwerkt met Emergency Assist.

Daarnaast is de digitale handleiding onvolledig over het annuleren van de Travel Assist-regeling. Volgens de digitale handleiding kan dit op twee manieren:

1. 0/1 knopje op stuur indrukken (Hinderlijk wanneer je ook Adaptive Cruise Control gebruikt omdat je deze daarmee óók uitzet en de auto dan afremt, als je niet zelf gas bij geeft natuurlijk.)
2. Rempedaal intrappen (Uiteraard ook hinderlijk, als je alleen Travel Assist wil uitzetten zonder af te willen remmen.)

Er is nóg een mogelijkheid, die niet in de digitale handleiding staat:

3. Zet Lane Assist uit terwijl je Travel Assist gebruikt!

Hoe? Druk op het knopje op je richtingaanwijzer om het menu van de hulpsystemen op te roepen, selecteer Lane Assist (bij mij standaard geselecteerd) en druk daarna op OK op je stuur om Lane Assist te deselecteren, en druk vervolgens weer op het knopje van je richtingaanwijzer om het menu te laten verdwijnen. Lane Assist en Travel Assist staan nu beiden uit en voordeel is dat je nu gewoon doorrijdt zonder af te remmen omdat Adaptive Cruise Control aan blijft staan.

Lane Assist moet je dus wel bij iedere rit weer opnieuw uitzetten, wil je geen onterechte meldingen ontvangen, omdat het vanzelf weer aanstaat bij het starten van de auto.

Uitschakelen Emergency Assist

Overigens heeft alleen het uitschakelen van Emergency Assist in het menu 'Hulpsystemen' van het infotainmentsysteem geen invloed op de meldingen "Stuur Overnemen!" en het automatisch lichtjes (éénmaal) op de rem trappen wanneer je niet op tijd reageert. Dit blijft gewoon gebeuren wanneer Travel Assist ingeschakeld is.

Dus: Wanneer Emergency Assist is uitgeschakeld, en Travel Assist ingeschakeld is zal bij het uitblijven van een reactie van de bestuurder de Emergency Assist procedure niet verder worden uitgevoerd dan de Stuur Overnemen meldingen, de piepsignalen, en éénmaal op de rem trappen. Daarna schakelt Travel Assist / Lane Assist zich uit, blijft de auto piepen, remt niet af, en rijdt stuurloos verder.

Het is mij een raadsel waarom deze optie überhaupt bestaat, omdat in die situatie de auto ook niet meer tussen de lijntjes blijft rijden maar bij wijze van spreken zo de vangrail in. Gewoon aan laten staan dus!
Laatst gewijzigd door GolfWagonRLine op 05 nov 2024 19:56, 5 keer totaal gewijzigd.
#2851172
Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de melding
VW golf 8 1.0 eTSI business edition
Geleverd mei 2023
Software versie 1941
Ik neem aan dat de sensoren boven en onderaan het stuur zitten want dan komt de melding niet
Als ik het stuur op "kwart voor en kwart over" vastpak dan krijg ik de melding wel.
Zeer irritant, zeker als je veel onderweg bent.

De combinatie apple carplay en iphone 16 werkt ook niet naar behoren.
#2851315
Update 05/11/2024 - Stuur vervangen

Op 25/10/2024 is uiteindelijk alsnog mijn stuur vervangen. Helaas treden de meldingen nog steeds op, met name bij het stuur vasthouden op "kwart voor". Op 12 november staat er opnieuw een afspraak gepland bij de dealer om ook de software bij te werken. Wellicht gaat dat nog helpen. Ik verwacht dat er daarna niet veel meer mogelijk is. Wordt vervolgd wederom.
#2851381
Update 12/11/2024 - Golf wederom naar Dealer

Vandaag 12/11/2024 heeft mijn auto opnieuw bij de dealer gestaan voor een softwareupdate die uiteindelijk niet is uitgevoerd. Vallei Autogroep Nijmegen geeft aan dat ze de software niet verder kunnen updaten dan de huidige versie 1899, waar ik me hoogst over verbaas. Er zijn hier op het forum genoeg leden actief die zelf de software hebben kunnen updaten m.b.v. bedrijven die de software ook kunnen aanbieden. Waarom Vallei Autogroep dit niet kan of mag is mij nog steeds een raadsel en een duidelijk antwoord komt daar ook niet op. Het bezoek aan de dealer van vandaag was dan ook vrijwel nutteloos. Wel hebben ze de auto nog een keer uitgelezen en geen storingen waargenomen.

Ook gaven ze aan dat er een over-the-air update naar versie 1985 snel beschikbaar zou moeten komen met diverse verbeteringen. Of ook de issues met het stuur definitief tot het verleden zouden gaan behoren is ook niet duidelijk vooraf. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat nieuwe software bij andere thresholds reageert op aanrakingen van het stuur waardoor er een verbetering mogelijk is. Of dat op die manier werkt, en of de software daar in voorziet is ook niet duidelijk.

Gelukkig zijn de klachten met het nieuwe stuur minder erg dan met het oude, en beperken de klachten zich tot het vasthouden op "kwart-voor", tot op heden althans. Bij het oude stuur deed zich de klacht op meer plekken voor, ook aan de onderkant, en ook wanneer je het vasthield met twee handen. Er zit dus verbetering in, maar perfect is het zeker nog niet.

De over-the-air update naar versie 1985 zou batchgewijs door Volkswagen op basis van chassisnummer reeksen worden doorgevoerd. Wanneer mijn auto aan de beurt is, was wederom niets over te zeggen en daar geeft Volkswagen ook geen informatie over af.

Het lijkt er dus op dat er voorlopig een einde komt aan dit verhaal, helaas niet helemaal bevredigend.

Overigens gaf Vallei Autogroep aan dat ze bij een andere klant (Ook Golf 8 Variant, R-Line) het stuur ook hadden vervangen en dat daar wel alle klachten helemaal zouden zijn opgelost. Of bij die klant alles helemaal identiek was, werd ook niet duidelijk. Qua kenteken zat die auto maar een paar maanden van de mijne af, maar of alle software en hardware versies volledig gelijk zijn blijft ongewis.

Wanneer versie 1985 zich over-the-air aandient zal ik er hier melding van maken, en ook of dat nog een verbetering oplevert voor de "Stuur overnemen" meldingen. Mocht iemand die versie eerder aangeboden krijgen hoor ik dat ook graag!

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]