VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
#2820643
Tijdens het rijden op de snelweg treedt een brommend geluid op. Het lijkt op het draaien/bijspringen van de radiator en dit terwijl de auto niet op zijn staart getrapt wordt.

- de dealer heeft geen idee wat het zou kunnen zijn "want er zijn geen foutmeldingen".
- de auto is nieuw van zomer 2016, in de zomer van 2017 deed het probleem zich voor het eerst voor.
- het probleem komt steeds vaker voor en bij steeds lagere buitentemperatuur/snelheid.
- hoe lager de temperatuur hoe hoger de snelheid. Omgekeerd aan elkaar dus.
- ga ik langzamer rijden dan verdwijnt het geluid weer maar keert weer terug wanneer ik op de eerdere snelheid terugkeer.

Sinds kort begint de motor ook bij stationair (warme motor na wisselende belasting in bergachtig gebied) onregelmatig te lopen (halen of "geigen"; Duits). Soms wel, soms niet. Nog geen storingsmelding.

Wat zou de aanleiding van het geluid (en nu ook het onregelmatige toerental) kunnen zijn?

Suggesties zijn van harte welkom!
Laatst gewijzigd door Variant20TDI2016 op 16 aug 2019 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
#2820644
heb je de airco aanstaan?
het kan misschien dat het gene zijn wat je hoort.
Ik heb zelf een Ibiza van 2009 , en daar hoor ik ook af en toe de aircofan aanslaan.
Misschien wat simpels gedacht, maar als je het geluid hoort zet je airco is uit.
wellicht kan dit het 'probleem' zijn
#2820645
mvbeekveld schreef:heb je de airco aanstaan?
het kan misschien dat het gene zijn wat je hoort.
Ik heb zelf een Ibiza van 2009 , en daar hoor ik ook af en toe de aircofan aanslaan.
Misschien wat simpels gedacht, maar als je het geluid hoort zet je airco is uit.
wellicht kan dit het 'probleem' zijn
Dankjewel voor de suggestie. Voor de zomervakantie heb ik dit geprobeerd en toen kon ik geen verschil waarnemen. Buiten was het toen 29 graden dus na 8 à 10 minuten heb ik de airco weer aangezet.
Gisteren reed ik 115 (echte) km/h en was het 20 graden en hoorde ik weer de ventilator. Misschien moet is het bij zulke omstandigheden nog eens uitvoeren.
Stuur en stoelverwarming

Dit kun je in het climate menu instellen. ;-)

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx