VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Audi problemen
door coilt
#2755363
Goede middag heren,

Op me audi tt 8n 180pk AJQ fwd zit ik al enige tijd met een probleem..

Het ging een weekje goed en dan begint de auto te roken zoals een dieseltje zou kunnen doen,
In de ecu als ik deze in groep 032 bekijk de fueltrims op :

Add. 9.0%
Mult. 25.0%

Als de trim deze waarde heeft gehaald heeft begint die vanaf dat moment te stotteren/overslag lijkt het/zwart te roken uit de uitlaat/backfires onder het rijden , maar bij stationair ook wat onstabiel in toeren te halen , en het begin van zwarte rook is meestal daar aanwezig en houd zich nadien onder het rijden aan..

Gerritspeek vernoemt bij de mult zo hoog meestal de lmm boosdoener is , deze heb ik eergister vervangen voor een orginele bosch van de dealer met hetzelfde nummer+letter..

Nu ging het dag 1 goed en stond de add op -0.4% en de mult. op - 1.6%
Er was vandaag plots bij halfgas weer een stotter en pop pop pop geluid met flink inhouden , dus even bougies eruit gepakt en waren super zwart/droge poedervorm!

Zonet uitgelezen en de fuel trim mult stond weer op 16.4% :beatup:

Nu keek ik verder en in groep 033 staat in vak 1 de bank 1 lambda control..deze gaat van 0.0% naar 25.0% in een aantal seconden opbouwende stationair , geef je gas en op de 2000 toeren gaat die in een 3 tal seconden naar de 25.0% en poef plots weer naar 0 en weer rap opbouwende naar de 25.0%

Begin een beetje erg radeloos te worden wat er nu nog mis kan zijn met dit arm blokje .. rijd niet echt lekker meer om het makkelijk te zeggen als deze plots gek inhoud en dergelijke :(

Druktest uitgevoerd en nergens een vacuum lekkage of iets spannends aanwezig..

Iemand nog een idee / goed in waardes / hulp erin :o
door coilt
#2755364
lambda trim , iemand bekend hiermee .. dit zal niet goed wezen ben ik bang ivm -10.0% - +10.0% erbij staat en het op en neer vliegt :SCRATCH:

Dit is rond de 2000 rpm stilstaand



En in dit filmpje is het fuel trim + lambda en lmm etc (stationair)



Is de lambda hier nu zo hard aan het ingrijpen of heb ik het verkeerd en is de lambda een probleem maker?
door coilt
#2755425
even ter info,

contact gehad met mark van jd,welke me een tip gaf over lambda sonde..

deze losgekoppeld en fueltrims gewist rijd de auto vloeiender en geen stottering of plopjes meer bij deellast en dergelijk..

de fueltrim is nog niet opgebouwt jmmr genoeg, anders had ik iets andere indicatie als nu.

maar zo gezegd lambda afgekoppeld is vloeiend doortrekken(iets minder power lijk ik wel te merken door de standaart 0.435voltage) wat hij aanhoud.

dus zou kunnen betekenen dat de lambda aangesloten wil verrijken terwijl deze eigenlijk iet moet verarmen als bijstelling?

lambda nu aanwezig is 06a 906 262 G
vagcat zegt bouwjaar 99 ajq de letter AG
autozaken noemen weer Q!

zie door de bomen het bos niet meer wat er aan me auto echt als nieuw gekoppeld moet worden o_O
door Bluepower
#2755427
coilt schreef: lambda nu aanwezig is 06a 906 262 G
vagcat zegt bouwjaar 99 ajq de letter AG
autozaken noemen weer Q!
Beide lambda's hoorden bij de AJQ.. Maar beide zijn officieel al vervangen/opgevolgd door de 1K0998262 :tu:
door Bluepower
#2755433
De G staat niet in de lijst voor een 99-er AJQ.. Weet je zeker dat het een G is, en niet toch de Q??
de AG wel, die is in 2003 opgevolgd door de Q welke weer in 2009 is opgevolgd door de 1K0998262 :tu:
door coilt
#2755435
ja ik vond het ook al super gek, maar is echt een G wat er staat

deze zou dan onder een seat hebben moeten zitten en een vorige eigenaar te hebben gemonteerd

voor de rest zegt het probleem je niet veel?
door coilt
#2756501
Oplossing van het probleem :

Luchtmassameter vervangen is de waarde bij stationair goed geworden , en bouwt ook iets sneller/minimaal hogere druk op bij deel/vol last.

Bij de dealer binnen gestapt omdat het zoekwerk van de lambda uit te vinden :

De G letter die er onder de auto aanwezig was is gemaakt in het jaar 99 dus betreft de orginele sensor nog , ivm erna een aantal andere letter gekomen zijn is er uitgekomen op een 1K nummer zoals hierboven door bluepower is gemeld.

Welke ik gewoon bij de vw kant heb besteld incl een nette 20% korting erover is het niet duurder uitgevallen als een brezan sonde :P

De TT gister bij de apk gezet en de co was in orde (0.2) met de sonde + 200 cells race kat , dus kan er weer een jaar tegenaan!
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]