VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Audi
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Corney
#2788976
Goedenavond,

Ik heb een klein probleem. Nou ja probleem wil ik het niet noemen. Een erg irritant iets. Sinds aankoop van mijn auto hoor ik licht gebonk wanneer de auto warm is en ik op de koppeling deels wil wegrijden. (Bijv bij file rijden). Rare is dat wanneer ik smorgens de auto start, en achteruit rij (dus ook grotendeels op de koppeling) het geluid veel minder aanwezig is. Net alsof de bodemplaat begin te kloeken tegen de carroserie zeg maar. Beetje moeilijk uit te leggen, en zal proberen een filmpje ervan te maken.

Ik dacht eerst dus ook dat het aan de bodemplaat lag, doordat de motor iets meer begint te trillen wanneer die op zijn koppeling weg rijd. De bodemplaat voor en achter heb ik nagelopen, en zit muur vast.

Het lijkt ergens van het (rechts) achteren/midden te komen. In ieder geval niet uit het motor ruim. Ik zat zelf te denken aan een rubber die misschien wat versleten was, maar heb overal spanning op gezet maar zat niet al te veel ruimte op bij alles.

Heeft misschien iemand ooit eens iets vergelijkbaars gehad? Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Gaat om een audi tt AJQ 1.8t 180pk.

BVD, Mvg
#2788987
Ik zat nog even te denken waar het aan zou kunnen liggen. De dogbone heb ik niet gecontroleerd, zou dat gebonk daardoor ook kunnen komen? Iemand nog een tip waar die rubbers evt te koop zijn?

Van powerflex is prima, maar moet niet al te hard zijn.. dus die diesel variant dan evt?
#2789822
Bedankt voor je bericht MVW! Trilt wel aardig inderdaad. Werd eerst wat vervormd naar een doffe tik in de cabine ipv ijzer op ijzer zeg maar.

de linker bovenste baksteun zat wat veel speling op. Deze heb ik wat volgekit in de hoop dat het getril minder werd. Mocht het zo zijn geweest had ik een nieuwe motorsteun opgehaald.

Helaas is het geluid daarbij niet helemaal verdwenen, maar wel wat minder geworden. Hij is er Iig niet minder fijn door gaan rijden. Eigenlijk in tegendeel.

Wel 'voel'/merk ik dat de motor wat kantelt. Ook bij gas los / weer stuk gas geven voel ik een soort schok door de auto komen. Hetzelfde geluid wat bij de koppeling gebeurt heb ik ook 1x gehoord. Nu is het ook zo dat na aardig accelereren en bij gas los de neus wat zoekerig word. Kan ik er dan vanuit gaan dat de dogbone mount verrot is?

Kan een dogbone mount een ijzer op ijzer geluid veroorzaken?

Iig bedankr
Gebruikersavatar
door MVW
#2789827
De motor kantelt altijd bij accelereren en decelereren. De pendelsteun houdt de motor tegen. Bedoel je daar de dogbone misschien mee? Eventueel zou je die nog even kunnen controleren.

Als de draagarmen speling hebben (op versleten rubbers of defecte fuseekogels) dan kun je ook bonkende geluiden krijgen. Maar dan zou je bij plotseling hard remmen ook een klap in het stuur kunnen krijgen.

Mijn advies is om de auto op een brug te zetten en met een bandenijzer tussen verschillende onderdelen de speling controleren.
Gebruikersavatar
door MVW
#2789829
Maar het trillen van de koppeling geeft ook aan dat er iets mis mee is. Ik weet niet wat de staat is van de koppelingsplaat en de drukgroep (denk aan het aangrijpingspunt, de kracht waarmee het pedaal ingedrukt moet worden en of de koppeling slipt), maar ik zou er ook maar eens over nadenken om deze te vervangen. Wie weet komt de monteur er dan ook vanzelf achter waar het geluid door veroorzaakt wordt.
#2789971
Die onderste baksteun (dogbone) is vervangen. Blok ligt er veel strakker in, en rijd ook een stuk fijner nu. Geluid is ook bijna helemaal weg. Als ik Mn best doe om het geluid 'op te wekken', hoor ik het nog wel heel lichtjes. Maar is echt heel erg minder nu. Dus gok dat ik de koppeling kan uitsluiten, waar ik wel erg blij mee ben.

Denk toch inderdaad dat iets wat warm word ergens tegen aantikt. Uitlaat wat Juul zegt? Heb het gecontroleerd, maar kon niet echt wat vinden. Weliswaar met de hand. Stukje bij Beetje word het opgelost.

Iig bedankt voor jullie antwoorden!
#2791327
Probleem verholpen; er kwam wat tegen het hitteschild van de aandrijfas aan. Had ik eerst naar beneden verbogen. Nu naar boven, en heb het geluid niet meer kunnen horen.
Lane assist pas bij 80km/h?

dat gaat zeker niet veranderend :-) de auto produc[…]

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]